Bases para la acción socioeducativa con la infancia en riesgo social

  • Descripció

En aquesta assignatura, Bases per a l’acció socioeducativa amb la infància, ens interessa centrar-nos i aprofundir en l’acció educativa amb nens i adolescents que, per diferents motius, es troben en situació de dificultat social.

Des de mirades diverses (treball social, psicologia, pedagogia, educació social) es convida a comprendre la complexitat dels processos educatius en aquest camp.

Ens proposem brindar en aquesta assignatura elements per a comprendre que en el camp de la infància en dificultat social no tot és un problema educatiu. Anar esbrinant el que sí correspon als educadors socials, fer-se càrrec,  fer un lloc a l’acció educativa allà on no apareix clara la possibilitat que alguna cosa nova els succeeixi als nens i adolescents.

Bases per a l’acció socioeducativa amb la infància brinda elements conceptuals per a pensar en torn de temes rellevants i que travessen la pràctica professional de l’educador social.

  • Objectius i competències
  1. Conèixer les aportacions sociològiques, pedagògiques, psicològiques i culturals respecto del treball amb les infàncies en dificultat social.
  2. Promoure el coneixement del concepte d’infància i de protecció a la infància
  3. Analitzar críticament els aspectes, elements i configuracions que suposa el treball social i educatiu amb infàncies en dificultat social
  4. Reflexionar sobre els conceptes que es desprenen de les nocions de desemparament, desigualtat social i protecció social.
  5. Repensar la noció de cultura respecte del treball educatiu amb infàncies en el camp de l’educació social
  6. Establir i promoure la reflexió en torn   a la figura de l’educador social en el camp de l’atenció i educació a les infàncies en dificultat social
  7. Conèixer i analitzar críticament els circuits de protecció a la infància a l’actualitat
  8. Mòdul 4: Acció socioeducativa
  9. Matèria 12: Acció socioeducativa en infància i adolescència

Competències Transversals

CT 5   Resolució de problemes i de presa de decisions

CT 6  Reflexivitat i autocrítica en torn al propi treball i a les seves implicacions

CT 9 Adaptació a noves situacions i problemàtiques socials a través de l’aprenentatge permanent

CT 10 Compromís ètic amb les persones, les institucions i la pràctica professional

Competències Específiques

CE 2 Identificació i emissió de judicis raonats sobre problemes socioeducatius per a millorar la pràctica professional

CE 4 Diagnòstic de situacions complexes que fonamenten el desenvolupament d’accions socioeducatives

CE 5 Disseny de plans, programes i activitats d’intervenció socioeducativa en diferents contextos

CE 8 Aplicació de metodologies específiques de l’acció socioeducativa

CE 10 mediació en situacions de risc i conflicte

  • Continguts

Mòdul 1: Aportacions  des d’allò social per a l’acció socioeducativa

1. Riscos i proteccions a la societat actual: entre la llibertat biogràfica i la desprotecció social.

2. La infància com a construcció sociohistòrica a debat: de les seves bases modernes als nostres dies

Mòdul 2: Créixer i madurar en condiciones de dificultat social

1.Créixer en temps alterats

2. Sobre el desemparament i els processos de (des) subjectivació

Mòdul 3: Processos de socialització. Cultura i educació

1.  Cultura

1.1. Sobre del terme cultura: aproximacions des de disciplines diverses

1.2. La idea de cultura i d’allò cultural

1.3. Allò cultural, la diversitat i la identitat: multi i interculturalitat

1.4. Les condicions socials i educatives de la construcció d’identitat

2. Educació

2.1. L’educació com a procés de socialització

2.2. La definició del camp educatiu social

2.3. Els continguts de l’educació social com a selecció cultural

Mòdul 4: El treball educatiu: el lloc de l’educació social

1. Educació Social. Plataforma des d’on pensar l’acció educativa.

2. Acció educativa social amb nens i adolescents.

3. Pràctica professional

Mòdul 5: Els sistemes de protecció a les infàncies. Circuits socials

1.  La protecció a les infàncies des d’una perspectiva històrica.

2. La protecció a les infàncies avui.

3. Els marcs legals.

4. Els processos d’actuació.

5. El treball amb famílies

6. La funció educativa

7. El treball en xarxa

Mòdul 6: Institucions de protecció a les infàncies

1. La institució educativa en la protecció a les infàncies

       1.1.  El marc institucional

       1.2.  Les dimensiones institucionals: pedagògica, organitzativa i social

2. Institucions d’atenció a la infància i l’adolescència

            2.1. El Centre d’Acolliment

            2.2. El Centre Residencial d’Acció Educativa

            2.3. El Centre Residencial d’Educació Intensiva

  • Consulta del model d’avaluació

Aquesta assignatura es pot superar per una doble via: d’una banda a partir de l’avaluació continuada, la qualificació final de la qual té un creuament amb la nota d’una prova de síntesi, i d’altra banda mitjançant la realització d’un examen final. La fórmula d’acreditació de l’assignatura és la següent: AC + PS o EX.

Fórmula per obtenir la qualificació final de l’assignatura (FA)

La qualificació final de l’assignatura (FA) es pot obtenir per dues vies: En cas de FC aprovada: Amb prova de síntesi s’aplica la fórmula de ponderació percentual en què la nota final d’avaluació continuada (FC) té un pes del 60% i la de la prova de síntesi un pes del 40%. És condició necessària haver obtingut una nota mínima de 3,5 en la prova de síntesi per poder aplicar la fórmula. En cas contrari la FA de l’assignatura serà igual a l’ obtinguda a la prova de síntesi. Amb examen s’aplica la fórmula de ponderació percentual en que la nota final d’avaluació continuada (FC) té un pes del 35% i la nota final d’examen (FE) un pes del 65%. És condició necessària haver obtingut una FE mínima de 4 i que la FC sigui superior a la FE per poder aplicar la fórmula. En cas contrari la FA de l’assignatura serà igual a la FE. En cas de FC no aprovada, la FA serà igual a la qualificació final d’examen (FE).

  • Avaluació final

L’avaluació final (examen) serà només per aquells estudiants que no han superat l’AC o que decideixin (al començament o durant el semestre) deixar l’AC i fer l’examen. Aquesta prova estarà fonamentada en els materials didàctics i complementaris (si s’escau) de l’assignatura

La meva opinió personal

En quant a treball, igual que l’anterior. 3 PAC’s més 1 inicial no puntuable… PS molt ajustada a les PAC’s… tot, tot igual… també la darrera PAC en grup nombròs… Acció educativa en la nens i adolescents en problemes de risc social, processos educatius,… Ens proposen comprendre que en el camp de la infància en dificultat social no tot és un problema educatiu. Anar esbrinant el que sí correspon als educadors socials, fer-se càrrec,  fer un lloc a l’acció educativa allà on no apareix clara la possibilitat que alguna cosa nova els succeeixi als nens i adolescents. Pràctica professional i educació social en estat pur!!

A la PS havia un cas pràctic (el podeu trobar als materials, al mòdul 1, pàgina 37), i et feien tres preguntes:

  • Es importante saber qué delito ha cometido un niño, pero, también saber quién es ese niño” Emilio Calatayud. Explica la frase i relaciona-ho amb el cas pràctic.
  • Diferències entre els conceptes “infant” i “menor”, basa les teves respostes en base al cas pràctic.
  • Fes un anàlisi crític de les diferents agències de protecció que s’han vist al cas pràctic.
  1. Aún no hay comentarios.
  1. No trackbacks yet.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: